Ženska fotografija u Jugoslaviji prije i nakon Drugog svjetskog rata

U članku prihvaćenom za objavljivanje u britanskom znanstvenom časopisu Photograpy & Culture, Sandra Križić Roban predstavlja niz nepoznatih ili manje poznatih fotografkinja koje su djelovale u Jugoslaviji sve do kraja 1970-ih, omogućivši razumijevanje hijerarhije rodnih odnosa i rekapitulaciju ideja i sustava vrijednosti koje su tijekom ovog razdoblja definirali gotovo isključivo muškarci. Ženski pogled razvijao se postupno, u vrijeme dok su stjecale obrazovanje i dok svjedočimo nekoliko valova feminizma. Za vrijeme istraživanja tema njihovih radova, načina kako su stjecale znanje i razloga zašto su većinom ostale neprepoznate na nacionalnoj fotografskoj sceni, istaknula su se tri područja u kojima su žene najčešće djelovale: u privatnim fotografskim studijima (ateljeima), foto klubovima i u tiskanim medijima. Iako su strukture moći u razmatranom kontekstu samo „periferno“ bile uhvaćene kamerom u rukama snimateljica, u ovom razdoblju nailazimo na tragove „narušavanja“ proizvodnje značenja kao prerogativa društvene (= muške) moći. To postupno vodi do značajnijih promjena na polju ženske fotografije, ali tek od 1980-ih nadalje.

 

Ivančica Privora-Kurtela, Niz 1, 1977.