Održan prvi znanstveni kolokvij

U Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu, 30. 1. 2021. održan je prvi znanstveni kolokvij projekta Ekspozicija. Susrele su se obje istraživačke grupe – jedna koja se primarno bavi temom povijesti, i druga posvećena teoriji, a sam kolokvij priređen je u vrijeme izložbe Fotokemika Silvestra Kolbasa. Odluku da se na prvom znanstvenom kolokviju susretnu članovi obje istraživačke grupe, donijeli smo na sastanku tima u listopadu 2020., a s obzirom na specifičan izložbeni materijal koji je istražen i prikazan ovom prilikom. Kustosica i autorica izložbe je dr. sc. Leonida Kovač.

 

Izložbeni prostor Tehničkom muzeja slijedom dugogodišnjeg istraživanja, pretvoren je u privremeni arhiv ostataka onoga, na što je Silvestar Kolbas naišao obilazeći godinama bivši pogon tvornice Fotokemika u Samoboru. Članove tima zanimali su prizori napuštenih tvornica, a na koje su naišli i u drugim svojim istraživanjima. Naime, estetikom destrukcije poslužili su se mnogi umjetnici koji su snimali slične prizore, progovarajući o aktualnom društvenom stanju, odnosu politike prema prošlosti i drugim aspektima.

Zbog količine takvih prizora snimljenih posljednjih godina, uslijedila je rasprava s kustosicom i umjetnikom, o tome što činiti sa sličnim snimkama, kako im pristupiti, kako ih uvesti u polje istraživanja i interpretirati. Osobito je to bilo zanimljivo vidjeti u slučaju Kolbasove izložbe, jer je riječ o materijalu koji istovremeno pripada tehnici, povijesti, povijesti umjetnosti, arhivistici, koji je potrebno digitalizirati, sistematizirati, pritom uzimajući u obzir njegovu raznovrsnost. Mnogi vizualni dokazi – fotografije prvenstveno – svjedoče o važnosti pojedinog objekta za osobnu i kolektivnu egzistenciju, a u razgovoru su istaknute i vrijedne suradnje s bivšim zaposlenicima, koji su zajedno s umjetnikom postupno otkrivali svrhu pojedinih predmeta. Na taj način rasvijetljena je njihova funkcija, obogaćeno znanje o prošlosti proizvodnje filmova i fotopapira, a vrhunac tih postupaka je prepoznat u procesu restauracije starih svjetiljki. Postupak restauracije primarno je koristan kako bi se današnjim generacija rasvijetlilo saznanje o analognoj fotografiji.

Kolbas ovim projektom istražuje, uz ostalo, materijalnost fotografije, a iako je dio građe ove tvornice završio u Hrvatskom državnom arhivu, pojedina su pomagala i danas obavijena nepoznanicom. Uz navedeno, u razgovoru s članovima tima umjetnik je pojasnio svoj istraživački put koji traje petnaestak godina, dok je kustosica dr. sc. Kovač iz svoje perspektive pojasnila uvođenje specifičnih teorijskih premisa u proces interpretacije i pisanja.

Uz sve članove tima,  prvi znanstveni kolokvij pratili su i kolege/ice iz stručnih službi koji sudjeluju u projektu, te manji broj pojedinaca posvećenih fotografiji. Na taj način (pret)postavke članova tima bile su razložene i pred manjim brojem publike, a u skladu s epidemiološkim uvjetima.