Ovogodišnji međunarodni znanstveno-stručni skup OTKRIVANJE DALMACIJE VII bio je posvećen temi “Priče o putovanjima: Grand tour, putnici, itinerari, putopisi”, a održan je od 9. – 11. prosinca 2021. u Splitu u organizaciji Instituta za povijest umjetnosti – Centra Cvito Fisković. Na temelju poziva upućenog istraživačima koji se bave putopiscima, putopisima i itinerarima studijskih putovanja koji rasvjetljavaju ulogu Dalmacije kao odredišta studijskih putovanja, kao i onima koji se općenito bave temom istraživača-putnika, linijama njihovih kretanja i usporedbom bilježenja istog prostora kroz različite medije, na konferenciji su sa svojim izlaganjima sudjelovali dr. sc. Sandra Križić Roban, dr. sc. Ana Šverko, i Ante Orlović, doktorand – vanjski suradnik na projektu Ekspozicija.
Sandra Križić Roban predstavila je rezultate istraživanja fotografske dokumentacije zbjega u El Shatt, pod naslovom “To narrate, animate, turn into text – photographs of refugees in El Shat from the Croatian State Archives”. Fokusirajući se na pripovijedanje te učinke koje fotografije postižu djelujući na gledatelje, u izlaganju se govorilo o tisuću pet stotina fotografija pohranjenih u Hrvatskom državnom arhivu, a koje svjedoče o jugoslavenskom zbjegu u Egipat između 1944. i 1946. Grupirane u četiri serije (invalidi, groblje, portreti i iz života zbjega), fotografije zbjega su svjedočanstvo više desetaka tisuća ljudi koji su iz Dalmacije, njezina zaleđa i otoka, bili prisiljeni privremeno iseliti u vrijeme Drugog svjetskog rata. Fotografije iz arhiva pritom su poslužile kao standardni dokaz o teškim uvjetima života, ideološko-vjerskom suživotu i drugim osobitostima. Ipak, njihov vizualni sadržaj limitiran je diskursom unutar kojeg su fotografije nastale, svedenim na fenomenološko iskustvo bivanja na određenom mjestu koje je trajno obilježeno politikom, dok je estetika njihova dokumentarizma redovito zanemarena. Istraživanje je recentno dopunjeno i nizom fotografija koje se čuvaju u Hrvatskom državnom arhivu u Splitu, ali i u pojedinim međunarodnim arhivima.
Izlaganje Ane Šverko naslovljeno ”The Works of Adam, Clérisseau, and Cassas in a Photographer’s Research: Deconstructing Nenad Gattin’s Portrait of Diocletian’s Palace” bilo je posvećeno jedinstvenom fotografskom portretu grada Splita, koji je snimio Nenad Gattin. Njegov arhiv nedavno je predan Institutu za povijest umjetnosti, a u fokusu istraživanja su analitičke taktike koje su prethodile samom činu snimanja, kao i “uzorci vidljivog” na koje je naišao promatrajući radove prethodnika.
Ante Orlović održao je izlaganje pod nazivom Photographic album with a description of His Majesty Emperor and King Francis Joseph I’s tour through Dalmatia in 1875. Kroz prezentaciju je izložio fotografski materijal koji svjedoči o putovanju cara Franje Josipa I. kroz Dalmaciju u travnju i svibnju 1875. godine. Snimajući doček cara u pojedinim mjestima, ukazivanjem na bogatu arhitektonsku baštinu i prirodne ljepote te skrećući pažnju na moderna gospodarska postignuća, fotografije Nikole Androvića i Josipa Marka Goldsteina, koliko god tehnički nesavršene, jedan su od najranijih pokušaja reportaže u hrvatskoj fotografiji te vrijedni dokumenti svojeg vremena.
Konferencija je održana u hibridnom obliku (uživo i putem online platforme). Cjeloviti program konferencije možete vidjeti ovdje.