Održan prvi znanstveni kolokvij

U Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu, 30. 1. 2021. održan je prvi znanstveni kolokvij projekta Ekspozicija. Susrele su se obje istraživačke grupe – jedna koja se primarno bavi temom povijesti, i druga posvećena teoriji, a sam kolokvij priređen je u vrijeme izložbe Fotokemika Silvestra Kolbasa. Odluku da se na prvom znanstvenom kolokviju susretnu članovi obje istraživačke grupe, donijeli smo na sastanku tima u listopadu 2020., a s obzirom na

Predavanje dr. sc. Leonide Kovač o projektu ”Fotokemika” Silvestra Kolbasa

Leonida Kovač: Fotografija, materija i memorija   U utorak 2. veljače u 18 sati održat će se online predavanje Leonide Kovač naslovljeno Fotografija, materija i memorija.   Leonida Kovač u svojem predavanju analizira interdisciplinarni istraživački projekt Fotokemika hrvatskog fotografa i filmskog snimatelja Silvestra Kolbasa. Fotokemika je osnovana u Zagrebu 1946. kao mali laboratorij za proizvodnju crno-bijelog fotografskog papira, fotokemikalija i jednostavnih kamera. Od 1949. kada je otvoren pogon u Samoboru, tvornica se

Objavljena knjižica studentske radionice “Etika fotografske reprezentacije”

Radionica Etika fotografske reprezentacije dio je aktivnosti projekta Ekspozicija – Teme i aspekti hrvatske fotografije od 19. stoljeća do danas, namijenjenih ponajprije studentima Akademije likovne umjetnosti, Akademije dramske umjetnosti i Filozofskog fakulteta (osobito povijesti umjetnosti te etnologije i kulturne antropologije). Radionica se održala u nekoliko termina uživo, kao i putem online susreta. Završna prezentacija studentskih istraživanja održana je 12. 9. 2020. na Institutu za povijest umjetnosti, nakon čega su polaznici

Čitalačka grupa “Otkrivanje prostora sjenom kroz povijest arhitekture i fotografije”

Institut za povijest umjetnosti poziva na sudjelovanje u čitalačkoj grupi  Otkrivanje prostora sjenom kroz povijest arhitekture i fotografije, u petak, 22. siječnja u 19 sati, putem platforme zoom.   Čitava povijest arhitekture može se predočiti na fizičkoj i metafizičkoj razini kroz pristup kreiranju svjetla i sjene. Svako je razdoblje gradilo prostor tragajući za karakterističnim svjetlom, u skladu s društvenim, kulturnim i tehnološkim promjenama. Čitalačka grupa ima za ishodište genezu arhitektonskog definiranja

Za “knipsere”, ali i ozbiljnu publiku – specijalizirani fotografski časopisi

Gotovo paralelno s izumom fotografije, od polovine 19. stoljeća, u svijetu počinju izlaziti specijalizirani časopisi za fotografiju, koji su imali za cilj učiniti fotografsko umijeće dostupnijim što je moguće široj populaciji. Na prostoru današnje Hrvatske foto-časopisi javljaju se tijekom međuraća, u okvirima ondašnje Kraljevine SHS/Jugoslavije, a prvi specijalizirani časopis posvećen fotografiji bio je Foto-rekord, čija su dva broja izašla u Zagrebu 1921. i 1922 (gl. ur. Svetozar Varićak). Nakon Foto-rekorda

Objavljen članak Hrvoja Gržine “Album Uspomen na Zagreb Ivana Standla – prvi trag svjetlotiska u hrvatskoj fotografiji”

Dr. sc. Hrvoje Gržina objavio je članak u Arhivskom vjesniku Hrvatskog državnog arhiva, u kojem su predstavljeni rezultati analize albuma Uspomen na Zagreb Ivana Standla iz 1871. godine. Taj je album – osim iznimne kulturno-povijesne vrijednosti za Zagreb i hrvatsku fotografiju općenito – važan i zbog tehnike izrade u njemu okupljenih otisaka. Snimke su, naime, umnožene postupkom svjetlotiska, uvedenim u praksu svega nekoliko godina ranije, što taj album čini pionirskim

Istraživačko-umjetnička izložba “Fotokemika” Silvestra Kolbasa

Krajem 2020. godine, u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu otvorena je istraživačko-umjetnička izložba Fotokemika Silvestra Kolbasa, a koja je bila predmetom istraživanja dr. sc. Leonide Kovač, kustosice izložbe i suradnice na projektu Ekspozicija.   Izložba Silvestra Kolbasa svojevrsni je hommage tvornici fotografskih materijala Fotokemika, nekoć najznačajnijoj fotokemijskoj industriji na prostoru jugoistočne Europe, koja je obilježila fotografsku scenu druge polovine 20. stoljeća na prostorima Hrvatske i Jugoslavije. Na originalnim Fotokemikinim

Održana konferencija DISCOVERING DALMATIA VI: Watching, Waiting – Empty Spaces and the Representation of Isolation

U Splitu je do 3. do 5. prosinca 2020. održana međunarodna konferencija Gledati prazninu, čekati –  (Prazna mjesta i reprezentacija izloacije) (Watching, Waiting – Empty Spaces and the Representation of Isolation). Poziv za konferenciju objavljen je u vrijeme prvog lockdowna u proljeće 2020. Upravo stoga, organizatori su kao središnje pitanje postavili preispitivanje individualnog i kolektivnog sjećanja na vrijeme koje je bilo, na ono u kojemu se upravo nalazimo te promišljanje

Starost

Tekst i izbor iz tiska: Luka Pešun   Problemi koji nastaju u starosti bliski su mi, jer sam odrastao s bakom i djedom, o kojem sam brinuo do njegove smrti. Djed je oduvijek bio zaštitnička figura u mom životu. Kad bi me, kao plačljivo dijete, mama ostavila u dječjem krevetiću, on ga je rastavio i sastavio u svojoj sobi, kako ne bih bio sam. Teret moje školske torbe često bi

Devadasi

Maja Drobac tekstom i slikama o devadasi kulturi   Povijest ženske fotografije – promicanje ženskih ljudskih prava – društveni i politički angažman – specifična ženska vizualna retorika… samo su neke od sintaksi s kojima sam započela promišljati ovo izlaganje, a za koje u konačnici nisam razmišljala da bi moglo završiti u formi teksta. Moja premisa kretala je od fotografije, proširila se na vizualno izlaganje, čak i akustično, ali zapravo je