Pogled unazad. Predstavljanje pripreme publikacija koje su rezultata rada na HRZZ projektu Ekspozicija

U sklopu projekta Ekspozicija, dr.sc. Ana Šverko je fokusirala svoja ranija istraživanja bilježenja prostora u različitim medijima na predstavljanje prostora fotografijom. U izlaganju koje će održati 24. siječnja u 18 sati u prostorijama Instituta za povijest umjetnosti – Centra Cvito Fisković u Splitu (Kružićeva 7), prikazat će svoj rad u istraživačkom timu predstavljanjem dviju većih publikacija koje je pripremala tijekom projekta. Jedan je zbornik eseja razvijenih na temelju izlaganja na znanstvenom skupu organiziranom 2020. u Splitu u okviru programa Otkrivanje Dalmacije VI, koji su koncipirale Sandra Križić Roban i Ana Šverko. Zbornik su uredile na poziv izdavačke kuće Leuven University Press, a objavljen je u listopadu 2023. pod naslovom Watching, Waiting. The Photographic Representation of Empty Places. U pripremu rukopisa su uključile asistenta Tomislava Bosnića, a autorske tekstove u knjizi potpisuju i članovi istraživačkog tima Ekspozicije Stella Fatović Ferenčić, Tihana Rubić i Martin Kuhar.

Druga je publikacija rezultat sveobuhvatne obrade splitskog opusa fotografa Nenada Gattina, u suradnji s Irenom Šimić, stručnom suradnicom – dokumentaristicom, fotografom Paolom Mofardinom i suradnikom Filipom Kartelo, s posebnim osvrtom na metodologiju rada Nenada Gattina koja uključuje i istraživanje bilježenja prostora drugim medijima. Ovaj dio Gattinovog fotoarhiva, koji se čuva na Institutu za povijest umjetnosti, tijekom projekta je obrađen, sistematiziran i digitaliziran, a njegova zaštita predstavljena je javnosti putem predavanja organiziranih u sklopu projekta Ekspozicija. Time je ostvaren temelj za finalizaciju rukopisa knjige koji će biti objavljen kao opsežno tiskano izdanje, ali i za izgradnju suvremenog digitalnog arhiva umjetnika, odnosno digitalnog sustava otvorenog javnosti, što je jedan od ključnih dugoročnih projekata Instituta.

U predstavljanju će biti primarno riječi o znanstvenom progresu tijekom istraživačkog i produkcijskog procesa ovih dviju veoma različitih publikacija te brojnim suradnjama koje su proizašle iz projekta Ekspozicija, ponajprije unutar samog istraživačkog tima, čime se ukazuje na intenzivnu profesionalnu sinergiju i razmjenu kao ključnu dobrobit istraživačkih projekata.

 

Nenad Gattin, Supstrukcije Dioklecijanove palače, Split, 1960-ih. Institut za povijest umjetnosti, Fotoarhiv Nenada Gattina.