Slike iz naše ortopedske bolnice: fotografija kao argument strategije razvoja ortopedije u Hrvatskoj za vrijeme Prvog svjetskog rata

Stella Fatović-Ferenčić, Martin Kuhar:  “Images from our orthopedic hospital”: Photography as a tool of orthopedic strategies in Croatia during the WWI”, International Orthopaedics https://doi.org/10.1007/s00264-020-04837-x (online objava 8. 10. 2020.) U tiskanom obliku članak će u sklopu novog broja znanstvenog časopisa izaći do kraja ove godine.   Od samih početaka fotografija je odigrala važnu ulogu u razvoju ortopedije kao struke. Taj je aspekt osobito dobro vidljiv tijekom Prvog svjetskog rata kada

RANA FOTOGRAFIJA U ZAGREBU (1839. – 1860.)

Institut za povijest umjetnosti poziva Vas na predavanje dr. sc. Hrvoja Gržine RANA FOTOGRAFIJA U ZAGREBU (1839. – 1860.) u Pučkom otvorenom učilištu, predavaonica 221 (prvi kat) u petak 23. listopada u 18 sati.   Počevši od prve vijesti o fotografiji u zagrebačkome tisku 1839. godine, u predavanju će biti pregledno izložen razvojni tijek fotografije na području glavnoga hrvatskog grada tijekom tijekom četrdesetih i pedesetih godina 19. stoljeća. Prateći postojeće napise

Uloga fotografije u povijesti bilježenja karaktera prostora

  Iako sam uronila u povijest i teoriju gotovo odmah nakon diplome arhitekture, nisam se nikad osjećala autsajdericom u tom području, samo osobom lišenom tereta projektantske stvarnosti. Mislim da u području arhitekture živim i djelujem duboko unutar iste pukotine između epistemiologije i utopije kao i ti. A Louis Mumford u Povijesti utopija kaže: ”…u onom o čemu sanjaju, ljudi naposlijetku i žive.” Vjerujem da se prostor stvara i snovima, ako

“Gledati prazninu, čekati” – produljenje roka za prijavu sažetaka

Produljenje roka za podnošenje prijava s 30. lipnja na 20. srpnja 2020. Obavijest o prihvaćanju prijave 7. kolovoza 2020.     Institut za povijest umjetnosti – Centar Cvito Fisković u Splitu poziva vas na sudjelovanje na međunarodnom znanstveno-stručnom skupu koji se organizira 3.-5. prosinca 2020. u sklopu tjedna znanstvenih i stručnih događanja OTKRIVANJE DALMACIJE VI Gledati prazninu, čekati Potaknuta aktualnom situacijom, ova interdisciplinarna konferencija bit će posvećena povijesti i teoriji

Radionica o pohrani istraživačkog materijala

U sklopu projekta 10. 6. 2020. održana je online radionica koje su priredile i vodile Marijana Glavica i Iva Melinščak-Zlodi, djelatnice Knjižnice Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Cilj radionice bio je doznati što više informacija kako bi se odlučilo o najprikladnijem načinu pohrane istraživačkog materijala u sklopu Hrvatskog arhiva istraživačkih podataka, trajno dostupnog zainteresiranoj stručnoj i široj zajednici. Na radionici je predstavljen sustav digitalnih repozitorija Srca, pri čemu postoji više opcija

Obiteljska fotografija

  Tihana Rubić će u okviru projekta dokumentirati, istražiti te (re)definirati etnološko i kulturnoantropološko pojmovlje vezano uz obiteljsku fotografiju, te precizirati glavna formalna, socijalna i simbolička obilježja obiteljske fotografije kroz 20. stoljeće, mahom one analogne, nastale u okviru velikih starijih etnoloških projekata poput onog Etnološkog atlasa Jugoslavije. Još početkom šezdesetih godina 20. stoljeća na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu inicirano je osnivanje Centra za pripremu Etnološkog atlasa Jugoslavije kao ondašnjeg

Od skice do fotografije – bilježiti prostor

  Istraživanje Ane Šverko bavit će se specifičnostima i komplementarnosti bilježenja prostora kroz različite medije: od skice do fotografije te analizom fotodokumentacije u cilju detektiranja trajnog, zapamćenog i zaboravljenog u prostoru. Naglasak će biti na putopisnoj fotografiji i postupcima namjernog izostavljanja unutar mapiranja prostora kadrom. Specifični ciljevi ovog istraživanja su valorizacija fotografije u istraživanju povijesti prostora te valorizacija uloge fotografije u formiranju kolektivne memorije o prostoru i formiranju duha mjesta

(Auto)portret iščezavajućeg sjećanja

  Izlaganje Leonide Kovač analizira interdisciplinarni istraživački projekt Fotokemika hrvatskog fotografa i filmskog snimatelja Silvestra Kolbasa. Fotokemika je osnovana u Zagrebu 1946. kao mali laboratorij za proizvodnju crno-bijelog fotografskog papira, fotokemikalija i jednostavnih kamera. Od 1949. kada je otvoren pogon u Samobru, tvornica se razvija u uspješnog i međunarodno prepoznatog proizvođača fotografskog, filmskog i rendgenskog filma.  Njezini su proizvodi podmirivali domaće potrebe, a kvalitetniji dio asortimana plasiran je diljem svijeta.

Album “Uspomen na Zagreb” Ivana Standla – Prvi primjer svjetlotiska u hrvatskoj fotografiji

  U članku prihvaćenomu za objavu u časopisu Arhivski vjesnik Hrvoje Gržina prezentira rezultate analize albuma “Uspomen na Zagreb” Ivana Standla iz 1871. godine. Taj je album – osim iznimne kulturno-povijesne vrijednosti za Zagreb i hrvatsku fotografiju općenito – važan i zbog tehnike izrade u njemu okupljenih otisaka. Snimke su, naime, umnožene postupkom svjetlotiska, uvedenim u praksu svega nekoliko godina ranije, što ovaj album čini pionirskim ostvarenjem fotomehaničkoga otiskivanja na

Val, obala (gledajući Raqs Media Collective)

  U tekstu kojim uvodi u svoju raspravu o arhitekturi izvana, posvećenu virtualnim i stvarnim prostorima, Elizabeth Grosz napominje da je autsajderica u području arhitekture. Spominjem to pokušavajući odrediti svoju poziciju, koja je isto tako rubna, stečena lutanjima i krivudanjima kroz razdoblja, kroz izgrađeno i planirano, usvajanjem stabilnog okvira koji je u velikoj mjeri odredio moje razumijevanje svijeta. Sviđa mi se puknuće između epistemiologije i utopijske teorije, koja do neke